Incoterms
Incoterms® används globalt för att tydligt ange hur ansvar, kostnader, risker och skyldigheter fördelas mellan köpare och säljare vid nationella och internationella transporter.
- Lång erfarenhet av internationell handel.
- Experter på Incoterms®.
- Personlig support dygnet runt.
Incoterms® används globalt för att tydligt ange hur ansvar, kostnader, risker och skyldigheter fördelas mellan köpare och säljare vid nationella och internationella transporter.
- Lång erfarenhet av internationell handel.
- Experter på Incoterms®.
- Personlig support dygnet runt.
Vad är Incoterms®?
Incoterms® (International Commercial Terms) är internationellt standardiserade leveransvillkor som tydliggör hur ansvar och kostnader fördelas mellan köpare och säljare vid handel med varor. De består av 11 regler som beskriver vem som hanterar transport, riskövergång, dokumentation och olika kostnader. Incoterms®-reglerna är inte obligatoriska, men utgör en viktig del för att leveranskedjan ska fungera korrekt.
Vem står bakom reglerna?
Regelverket tas fram och uppdateras av International Chamber of Commerce (ICC), som publicerade den första upplagan 1936. Den senaste versionen är Incoterms® 2020, som gäller sedan 1 januari 2020, och även täcker Incoterms® 2022.
Varför är Incoterms® viktiga?
Incoterms® minskar risken för missförstånd mellan köpare och säljare kring kostnader, leveranspunkter och ansvar vid skador eller förseningar. De fungerar som praktiska riktlinjer för företag som arbetar med import eller export och hjälper parter att välja leveransvillkor utifrån sina behov. Vissa regler är anpassade för alla transportslag, medan andra endast gäller sjöfrakt.
Vad täcker Incoterms®?
Vem som ska finansiera transport, försäkring och övriga kostnader.
Från eller till vilken destination transporten ska ske.
Om lastning och lossning ingår.
När risken övergår från säljaren till köparen.
När och hur används Incoterms® 2020?
Incoterms® används när företag ingår handelsavtal, framför allt vid internationella affärer, för att tydliggöra hur ansvar, kostnader och risker kopplade till transporten ska fördelas. Varje regel anger vid vilken punkt risken går över från säljare till köpare, vilket gör att parterna kan välja den regel som passar affären bäst och undvika oklarheter.
För att använda Incoterms® korrekt ska de:
- Integreras i köpeavtalet
- Väljas utifrån transportens förutsättningar och vem som bäst kan hantera respektive ansvar.
- Specificeras med exakt plats eller hamn, eftersom den styr riskövergången.
- Bekräftas av båda parter för att undvika oklarheter.
Incoterms® Grupp 1: All transport
Vid EXW Incoterms övergår risken till köparen redan när varorna ställs till förfogande på den angivna platsen, innan de lastats för transport. Köparen ansvarar därefter för samtliga kostnader och hanterar hela transportkedjan.
Ex Works (ExW)
Enligt FCA Incoterms upphör säljarens ansvar när godset överlämnas till den avtalade platsen, där det också lastas på den första transporten. Säljaren står för kostnaderna fram till denna punkt, medan köparen ansvarar för fortsatt transport, exportlicenser och tullhantering.
Nytt för FCA Incoterms® 2020 är att transportföretaget kan få instruktioner från köparen att utfärda ett konossement (Bill of lading), som säljaren måste visa för köparen.
Guide: Incoterms®: FCA 2020CPT Incoterms innebär att risken övergår till köparen när godset överlämnats till transportören. Säljaren står dock för transportkostnaderna hela vägen till den namngivna bestämmelseorten, utan att ansvara för lossning. Det är även säljaren som hanterar exportlicenser, tullformaliteter och lastning.
Guide: Incoterms®: CPT 2020Enligt CIP Incoterms går risken över när varorna har överlämnats till transportören. Säljaren ska även bekosta en försäkring för köparens risk fram tills att varorna har levererats till slutdestinationen. Exportlicenser, tullhantering och lastning ligger på säljarens ansvar.
Nytt för CIP enligt Incoterms® 2020 är att köparen kan begära en mer omfattande försäkring än den standardiserade Institute Cargo Clauses (C). Köparen har möjlighet att kräva försäkring enligt Clauses B eller A, samt kompletterande krigs- och strejkförsäkring, men står då själv för merkostnaden jämfört med den försäkring säljaren normalt måste teckna.
Guide: Incoterms®: CIP 2020Med DAP Incoterms bär säljaren både kostnader och risk fram till att godset når köparens angivna plats, redo att lossas. Lossningen och eventuella importformaliteter hanteras av köparen. Säljaren ansvarar för att ordna exportlicenser, tull i ursprungslandet och att varorna lastas på transportmedlet.
Guide: Incoterms®: DAP 2020DPU Incoterms innebär att säljaren bär kostnader och ansvar för transport och lossning fram till en förutbestämd plats hos köparen. Risken övergår först när varorna är lossade. Säljaren hanterar exportlicenser och tullformaliteter, transportavtal samt lastning och lossning.
Guide: Incoterms®: DPU 2020Enligt DDP Incoterms ansvarar säljaren för hela leveranskedjan, inklusive tull och importavgifter, ända fram till att varorna når köparen och är redo att lossas. Säljaren bär ansvaret för exportlicenser, tull- och importformaliteter, transportavtal och lastning.
Guide: Incoterms®: DDP 2020
Incoterms® Grupp 2: Endast sjöfrakt
Vid FAS överförs risken från säljare till köpare när varorna levereras på en kaj eller en pråm (vid sidan av fartyget) i den angivna hamnen.
Köparen är ansvarig för den överenskomna platsen, att godset lossas och placeras på kajen redo att laddas ombord på fartyget. Köparen ansvarar för exportlicenser och tullformaliteter, transportavtal och lastning.
Guide: Incoterms®: FAS 2020Vid FOB överförs risken till köparen när varorna lastas ombord på fartyget i den överenskomna lasthamnen. Säljaren ansvarar för kostnaderna tills varorna lastas ombord på fartyget. Säljaren exporterar varorna.
Guide: Incoterms®: FOB Incoterms 2020Vid CFR överförs risken från säljare till köpare när säljaren levererar varorna ombord på fartyget. Säljaren ansvarar för kostnaderna tills varorna har anlänt till den angivna destinationshamnen. Om lossningskostnader ingår i fraktkostnaden, är säljaren ansvarig för detta. Säljaren ansvarar för exportlicenser och tullformaliteter, transportavtal och lastning.
Guide: Incoterms®: CFR 2020Vid CIF är köparen ansvarig från det att varorna lastats ombord på fartyget i den överenskomna lasthamnen. Säljaren ansvarar för kostnaderna tills varorna har nått den angivna destinationshamnen. Om lossningskostnader ingår i fraktkostnaden, är säljaren ansvarig för detta. Säljaren ansvarar för exportlicenser och tullformaliteter, transport- och försäkringsavtal och lastning.
Guide: Incoterms®: CIF 2020Incoterms® med EDS
Med EDS vid er sida får ni experthjälp med att välja och tillämpa rätt Incoterms®, vem som tar risken, vem som betalar vilken kostnad och var ansvaret skiftar, så att varje affär blir tydlig och trygg.
Som logistikpartner erbjuder vi kompletta lösningar: från tullhantering och globala transporter till rådgivning i avtalsfasen, med personlig support dygnet runt. På så sätt minskar ni risken för tvister, förseningar och dolda kostnader i er leveranskedja.
Kontakta oss
- Vi finns tillgängliga för personlig support dygnet runt.
- Vi tillhandahåller allt från globala logistikprojekt till tullhantering.
- Vi har lång erfarenhet av internationell handel och incoterms.
FAQ
Utgå från dessa tre frågor när ni ska välja leveransvillkor:
- Vem ska ha kontroll på transporten? (köpare eller säljare)
- Vem kan bäst hantera risker, tull och export/importformalia?
- Vilket transportslag och vilken destination gäller?
Utifrån detta väljer ni den regel i Incoterms® som bäst passar båda parters förutsättningar. Är ni osäkra på vilket villkor som passar er affärsmodell och era flöden? Kontakta EDS, så hjälper vi er att välja rätt leveransvillkor och undvika dyra missförstånd.
Incoterms® gäller bara för leverans, risk och kostnader kring transport. De reglerar inte avtal med transportör, äganderätt, pris och betalningsvillkor, ansvar vid avtalsbrott, varans skick/garantier eller marknadsföring. Alla dessa delar måste i stället regleras tydligt i köpeavtalet.